Published: September 30, 2021
2
2
7

#energikrisen 1x Kan en energikris leda till ytterligare en ekonomisk kris och nya börsras? Ingen har missat att det just nu pågår en energikris, framförallt i Europa och Kina. Europa har inte tillräckligt med energi då "övergången" till grön gick lite väl fort. #finanstwitter

Image in tweet by Generalen

2x På detta är flera i EU-länder beroende av rysk gas och rysk energi, vilket heller inte är nytt Kina har bland annat expanderat så snabbt de senaste åren att de helt enkelt inte hunnit med att utveckla sin energiförsörjning/infrastruktur och tvingas nu att stänga ner fabriker.

3x Priserna skenar på all form av energi (det fossila) skenar just nu och det verkar inte finnas något stopp. Inte nog med att priserna skenar och det är energibrist, halvledarkrisen fortgår och den globala transporten är sargat och priserna mer än 5 ggr högre än innan covid.

4x Vad skulle börja hända om vi på detta får fler och fler bolag som tvingas stänga ner sin produktion eller helt enkelt fick stänga ner sin verksamhet och göra sig av med folk för att energipriserna helt enkelt blivit för dyra och komponenter saknas.

5x Hur skulle företag kunna vara lönsamma med skenande energipriser, hur många bolag skulle klara av detta? Skulle världen kunna hantera detta såhär tight efter en pandemi som slog ut det mesta tillfälligt?

6x Vilka alternativ finns det till de skenande priserna? Kan man göra något åt det? Jag ser faktiskt inget annat än att företag och verksamhet just drar ner eller går helt enkelt på en paus och med det finns väl en risk för en ny ekonomisk kris?

7x För inte kommer man kunna bygga upp helt nya kärnkraftverk på ett år eller trycka ut gas och olja som inte finns tillgänglig, dessutom till redan extremt dyra fraktkostnader. Hur skulle börsen reagera på detta? Skulle stimulanser återigen bli en lösning?

8x På vilket sätt då i så fall? Stimulanser på stimulanser som ska betala enbart priser som stigit och lån som vuxit. Finns det alltså inte en risk för en ekonomisk kris pga. av en ev. energikris?

9x Jag vet faktiskt inte... men återigen, som jag skrev om halvledarkrisen och likheterna med energikrisen i slutet av 70-talet... Detta är skrämmande likt och vi vet genom att se i historieböckerna att saker och ting upprepar sig oftare än man tror. https://x.com/SparGeneralen/st...

Och en helfärsk nyhet som jag vill påstå visar hur allvarlig situationen är... https://financialpost.com/pmn/...

Nu börjar lite experter vakna............ Bra artikel med en del intressanta grafer. https://www.reuters.com/busine... #finanstwitter

@SparGeneralen Fast är ju lite sjukt ifall man inte klarar av ett oljepris på 80 dollar. Det är ju inte ens "högt". Håller med börspodden. Att vi har varit bortskämda med kanske lite för billiga energikostnader de senaste åren. Det kanske inte ska vara 120 dollar fatet men kanske inte häller 60

@KattenRod Billig energi och billiga räntekostnader... Otroligt bortskämda. Ändå har man hört genom åren hur "starka" företagen är... Jo tjena...

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/13