Published: February 18, 2023
4
6
144

Hvordan foregår prosessen fra en potensiell leietaker tar kontakt,til han har flyttet inn i boligen? -Leietaker ser annonsen -Tar kontakt med utleier -Avtaler fysisk visning -Utleier og leietaker blir enig -Fysisk signering -Fysisk innflytting Men dette kan gjøres mer effektivt

Det er helt unødvendig å gjøre det slik i 2023, fordi det finnes verktøy som effektiviserer alle prosessene. Til nå er rekorden på raskeste innflytting 15 minutter. Det var fra han først tok kontakt, frem til kontrakten var signert og han hadde fysisk tilgang til boligen.

Her er verktøyene jeg bruker for å minimere tidsbruken enormt. Sannsynligvis en reduksjon på i hvert fall 95% Steg 1: Annonsene dine må være gjennomført gode. Det enkleste er å se på de beste annonsene i byen din, og bruke dem som inspirasjon. Da slipper du mange spørsmål.

Hvis du får spørsmål kan du over tid legge til infoen som leietakere forespør, da blir annonsene bedre over tid. Jeg anbefaler alle å bruke en proff fotograf for å ta bilder av leilighetene. Noen velger å lage en video.

Hvis du får spørsmål kan du over tid legge til infoen som leietakere forespør, da blir annonsene bedre over tid. Jeg anbefaler alle å bruke en proff fotograf for å ta bilder av leilighetene. Noen velger å lage en video.

Men gode bilder og annonse er ikke nok Det er fortsatt noe helt annet å kunne være i leiligheten og selv gå rundt og titte Derfor må du lage en 3d model med Matterport Dette går unna på 15 min, og kan gjøres med mobilen eller et billig kamera

De fleste utleiere vil deretter han en lang dialog frem og tilbake med hver nye leietaker. Det er neste de samme spørsmålene som blir stilt til hver av dem, og denne samtalen er helt unødvendig. Derfor lager du et spørreskjema med f.eks 10 viktige standardspørsmål.

Hvis både annonsene er gode, og spørreskjemaet inneholder alt du trenger av info fra nye leietakere, kan du umiddelbart sende ut en digital kontrakt for signering. For ca. 85% av nye leietakere trengs det ikke noe ytterligere oppfølging.

Det finnes flere ulike systemer for digitale kontrakter. Personlig brukte jeg hybel sitt system i starten. Nå har jeg byttet til Unite Living. Det hender det dukker opp noen spørsmål, eller fysiske visninger, men de aller fleste glir rett gjennom med dette systemet.

Siste del av jobben er å gi leietaker fysisk tilgang til eiendommen. Da har du selvfølgelig en elektronisk lås, som er koblet opp til internett. I det kontrakten er signert, aktiverer du en egen kode til den nye leietakeren. Da kan han/henne flytte rett inn akkurat når de vil.

Hvis alle norske eiendomsselskaper hadde innført alle disse stegene, kunne de heller brukt de samme ressursene på verdiskapende arbeid, i stedet for repeterende oppgaver som kan automatiseres bort med ganske enkel teknologi.

@MortenMosvold så du godkjenner leietakere uten å møte de i noen tilfeller? Det funker nok når du har mange leietakere men hvis du bare leier ut et par hele leiligheter så vil du ofte bruke litt mer tid på prosessen.

@LasseRydgren Jepp, nesten alle. De gangene jeg har gått på en smell med leietakere har jeg faktisk møtt de fysisk. Hvis man stiller gode spørsmål, og eventuelt tar en telefon føler jeg man får fanget opp veldig mye.

@MortenMosvold Er det nødvendig som utleier å ha egne nøkler til boligen? Er det et must?

@FotografenDA Ville absolutt hatt egne nøkler om man ikke bruker kodelås

@MortenMosvold Fin tråd👍🏼

@cfbjerknes Takk Christian!

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/17