Sovint, quan pensem en el Pallars Sobirà, pensem en grans pics i rius cabalosos, però hi ha una zona sense característiques alpines d’una extrema bellesa. Un territori amb aspectes geològics, culturals i climàtics singulars: El Pla de les Corts Imatges d’avui. Obro fil 🧵👇🏻
Avui anirem fins a Peramea amb cotxe. Aquesta vila declarada d’interès històric artístic per l’important patrimoni que conserva és d’obligada visita.
És un vila closa d’origen medieval que manté l’estructura gremial del seu passat, les cases conserven els noms dels oficis del seu passat. Destaquen els seus portxos i carrers empedrats.
Cal visitar el cap del poble l’església de Sant Cristòfol sobre la Roca del castell que ofereix una excel·lent panoràmica del poble i de la fèrtil i extensa plana agrícola que l’envolta.
El Pla de Les Corts, climatològicament i paisatgísticament representa la transició entre els ambients propis del pre- Pirineu i els característics del Pirineu. Un paisatge, alhora, moldejat per generacions amb pastures i prats de d’all.
La font de Sant Cristòfol te un com què són antics sarcòfags del S.XIV. En diverses ocasions, quan s’han fet treballs d’anivellació o moviment de terres, sempre han aparegut restes d’enterraments.
No gaire lluny trobarem el dolmen de Mosquera un element megalític de l’edat de bronze. Lo que dona fè de l’antiguitat dels assentaments en aquest indret. 🚜Si obriu tanques tanqueu-les i no trepitgeu els prats si no estan dallats. #respecthelocals
La nostra ruta ens portarà fins a la Creu del Terme datada al 1622 amb imatges de Crist i de la Mare de Déu, a les seves cares.
Mentres fent temps, camí de la cruïlla de Pujol, destacar la gran varietat d’aus d’aquesta zona, amb facilitat veureu milans reials, aligots aufranys, voltors i trencalòs i és que estem molt a prop del Congost de Collegats, zona de posta 🪺 de moltes d’aquestes espècies
Cortscastell està rodejat de Oliveres centenàries i conreus abandonats. Una característica del poble és l’església romànica de Santa Anna, del S. XII, que s’alça una mica apartada de les cases del poble, damunt d’una petita elevació.
Arribem a Moncortès, des d’aquí seguirem el camí fins a l’estany de Moncortès. Un llac d’origen càrstic inclòs en el pla d’espais d’interès natural de Catalunya. No trobareu gaire zones lacustres al Prepirineu, i cal coneixer els seus dos orígens: la llegenda i el geològic.
No hi ha cap riu que alimenti aquest llac i està situat amb 1065m. Es va formar per la disolució de roques calcàries, que formen una gran cova i que en enfonsar-se generen aquesta cubeta.i
Però la història real és que en temps antics hi havia aquí una rica ciutat. Un día va passar un captaire al que se li va negar ajuda i se’l va fer fora. No obstant això, finalment una dona li va donar pa. El captaire va avisar aquesta dona que a les 12 de la nit cauria sobre la
Tornarem a Moncortès poble i gaudirem dels seus carrers costeruts i de les vistes que proporciona el camí que ens portarà fins a Bretui. Aquest camí de ferradura ve de la Vall Fosca i era utilitzat dels traginers que venien des de la Ribagorça a buscar-la sal de Gerri de la Sal.
Bretui depengué fins el 1969 del municipi de Montcortès de Pallars. L’església és dedicada a sant Esteve. Continuarem camí! Que ja fa baixada!
La Masia d’en Jaume és espectacular, aquesta casa de pagès aïllada, senyorejà sobre la plana de Peramea.
Ja tenim el Poble de Peramea a la vista, és hora de tornar al cotxe.
Ja tenim a cop de roc el final d’aquesta ruta, però abans vull penjar unes imatges que m’han passat des de #visitbaixpallars @BaixPallars que que ens donaran una idea de la grandiositat i bellesa d’aquest territori.
Podeu seguir aquesta ruta al Wikiloc 👉🏼 @Wikiloc! https://ca.wikiloc.com/rutes-s... Recordeu que és un paratge viu, amb camins on l’herba hi creix i la gent hi viu, amb ajuntaments petits i recursos limitats. 🚜🐑 🙏🏻Si us ha agradat repiuleu l’inici d’aquest fil, moltes gràcies!
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa No faceu propaganda de llocs tan bells, que els depredadors els volen robar. Guardau-los de tot mal!
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Els llocs bonics guarda'ls per tu. Avui dia quan una cosa és posa de moda queda destruïda. Feu turisme particular on milions hi voldrien ser, un luxe estar sol. No digueu mai on heu anat i guardeu les fotos per la família.
@MGalimanyB @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa No acabo de tindre aquesta visió, la gent normalment es concentra a les mateixes zones. Jo miro diversificar i si em segueixes veuras que el pallars no te l’acabes. Gràcies, però
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Bona part del que descrius hi vàrem passar fent la ruta del cinquè llac 👌🔝 i la veritat és que val molt la pena. Crec que repetirem per la zona 👏👏👏
@Pep_Montane @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa El cinquè llac és un encert… camí de prendre una gran volada
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa T'ha faltat mencionar, què la primera foto on apareix la muntanya, popularment es coneix com la Geganta adormida
@arnaupasu @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Té truco, has de seguir el fil sencer i veuràs que la Ruta al Wikiloc es titula així. A part, si apliques sobre l’ALT de la foto apareix també el nom. 🤟🏼
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Molt bon fil.. gràcies 🙏 Que Bonica es Catalunya ! Som Gent per aquí.. que ens agrada è interessa força la Geología i som fans també del Karst 😉👌
@DBestrong @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Aquesta és terra de geòlegs L’Agustí López, el José de Montes… A cop de trucada miro d’evitar de ficar moltes tonteries als meus tweets i els hi agraeixo que m’ajudin amb els meus post.
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Quina delícia llegir-te!!! Enhorabona per l'acurada explicació i el bon gust en l'elecció de les imatges. Quines ganes m'has fet venir d'anar-hi!!
@crc7779 @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa Gràcies… Hi ha alguns errors ortogràfics se m’escapen.
@lionelpla @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa És bellíssim però com quasi tot, fràgil. M'agradaria que els responsables fessin seny i posessin preus a allotjaments i àpats que privessin massificació. Ara és el moment, després seria tard.
@Gavina_A_Terra @visitpallars @visitvallfosca @BaixPallars @annasentinellaa No és tan fràgil. El camins han vist èpoques millors en q eren transitats per centenars de persones i animals al dia. Ara és esporàdic. Arribar al Pallars no és tan fàcil i això fa una bona tria. I els preus són ajustats a la qualitat. El que ve per aquí ja té força atributs.