Published: January 13, 2023
1
0
0

Den stora anledningen till att både guld och börs gått så starkt (lika starkt) är för att USDn fallit över 11% sedan sin topp. Jag tror dock inte att USD har satt sin slutgiltiga topp utan ska testa sin senaste top på 120 från 2001-2002. Jag är iaf flat på tradingkontot fort.

Har dock kvar mina positioner på ISK. Samma strategi. ca 15-20% i guld i multiassetportföljerna.

#guld Guldet har gått från 1620 till 1950 på tre månader... Ett rejält lyft och en jäkla massa styrka. Drygt 20% Nästan helt rakt upp. Men, nu ser det ut att tappa momentum och trenden vill bryta ner för lite avkylning. #finanstwitter #råvaror

Image in tweet by Generalen

Risken är dock att det kan gå från avkylning till rejäl nedgång om USD börjar stärkas igen. Alltså är det inte omöjligt att 1620-1680 testas igen. Jag är kvar med det långsiktiga såklart. Men inga tradingpositioner.

#guld 4h Nemen! Avkylningen på gång? ......... Bryts 1880 blir det fult. Räknar med först ett besök på 1740 då. #finanstwitter #råvaror

Guldet tid kommer. Men det är inte än. Som jag skrivit innan tror jag att guldet kommer överprestera allt annat. Men det sker först när FED förstört något och börjat sänka. Då kommer du VILJA äga guld.

#GULD Varför ska man ha guld i portfäljen? Jo, för att........ För er som missat rörelsen från fredags och idag, detta är vad som händer banker och det ekonomiska systemet får problem. För övrigt tuggar guld i sek på ATH igen. #finanstwitter

#Guld Äntligen gör guld det guld ska göra. Rör sig uppåt när det är stök. Nu är guld inne i ett bra momentum och det bästa med detta är att om FED viker sig, börjar prata om att pausa eller sänka, kommer guldet flyga! Viktig nivå är 1945-1955. #finanstwitter

Och mätt i SEK har vi nu ATH.

#Guld Så vad är det ni ser?, guld som var så borträknat för bara några dagar sedan.. Jo det ska jag förklara. Det är en förtroendekris, guldet visar att folk faktiskt är på gränsen till att tappa förtroendet för centralbankerna och det ekonomiska systemet. #finanstwitter

Annars hade förmodligen guldet bara fortsatt ner lite till från innan hela denna rörelse började. Finns faktiskt inget annat just nu som talar för guldet mer än det som hände med de regionala bankerna i Usa (och nu vissa i europa).

Annars har ju guldet haft ett helt år på sig att lyfta... krig, total inflaion, oro och problem mm mm. Oavsett är det en rejäl break out och det är helt klart bullish! Nu är det nära ATH igen och med tanke på den nästan tvååriga konsolideringen finns det en chans att testa.

#guld Guld fortsätter att sätta nya toppar och utmanar snart tidigare topp och börjar således närma sig ATH igen. Jobbsiffrorna från usa idag är vad FED vill se, det man strävat efter, att sänka dem... #finanstwitter

Detta kan dock innebära att ekonomin inte alls mår bra och att problem börjar på allvar närma sig. Räntorna faller och guld lyfter rejält. "Alla" tror på sänkningar från FED men glömmer att inflationen trots det är hög och att det lär dröja länge innan räntorna äe på låga nivåer

Hela detta recept är rejält bullish för guld mindre bullish ekonomin. Om börsen står kvar här uppe får vi se. Men historiskt följs mönstret nu, dvs. Vi närmar oss en äkta recession och det kommer först att ge börsen stryk innan de rejäla sänkningarna faktiskt kommer.

#guld i sek. ATH! 689.7 per gram som mest idag! Bara att tacka och ta emot. Skönt att nästan 20% av kapitalet är mot guld. En bra tröst efter vår låna semester nere på kontinenten där vi fick känna oss som öststats-invånare från slutet på 80-talet. #finanstwitter

#Guld över 700 kr för första gången. ATH i sek! #finanstwitter

#guld För den som missade detta idag. Guldet stängde över 2000 (usd) vilket är rejält bullish med tanke på att vi hade en bra nedgång från våren till början oktober... Problemet är bara att det är en jäkligt stretchad rörelse. Så vi får se hur länge det orkar... #finanstwitter

Ska man spela på tesen att räntorna typ toppat (och kan bara stå still eller falla härifrån) så ser det otroligt bullish ut för guld rent makroekonomiskt, ja med tanke på dagens stök i världen och inflationen vi haft (har på många ställen)... Guldet kommer ta igen förlorad avk.

#Guld och för den som missade det satte guldet ATH igår. En rejäl rörelse upp men som inte höll sig över den 3 år långa konsolideringstrenden. Det är inte snyggt att kursen föll ner så snabbt under linjen och under de 3 tidigare topparna. #finanstwitter

Däremot tror jag inte att det var slutet för guld, detta är nog en rörelse man ska titta på över en längre tid, kanske några veckor. Jag tror helt klart att det ska fortsätta upp inom kort. Detta vara bara en nedkylning.

Beakta också att USD är relativt stark och FED har inte ens börjat sänka räntorna. Den dagen de sänker och USD faller, räkna med guldpris på $3000, som jag sagt några gånger tidigare.

#guld Och så blev det till slut. Guldet laddade upp efter en konsolidering på 2 månder och satte en ny ATH för den som missade det. Hela denna rörelse vi sett i mars har varit riktigt stark och det troliga nu är ett lite återtest på utbrott (ev en bullflag) sen ny high.

Men det är inte guldet som är kungen av ädelmetallerna just nu, iaf inte prestandamässigt. Den som gått starkast senaste tiden, inte konstigt efter brutal slakt på 2 år, är palladium! Upp 25% på drygt en månad. https://x.com/SparGeneralen/st... #finanstwitter

#guld fortsätter att sätta nya ATH samtidigt som risktillgångarna faller idag. ja även bitcoin, som sägs vara nya guldet, faller med risktillgångarna. Korrelationen är stark med tech för BTC när btc borde agera mer som guld...

Den starkaste ädelmetallen idag är dock silver! https://x.com/SparGeneralen/st...

Gör inte vad centralbanker säger, gör som dom gör... https://x.com/IGWTreport/statu...

#guld Ha koll på guldet nu. Snart bryter den upp igen och sätter en ny ath. #finanstwitter

#guld Och guld bröt för några dagar sen över 2500 usd/oz. En milstolpe... inte långt kvar till nivån jag tro på senaste åren... 3000 usd. Samtidigt laggar miners efter guldet... de borde gå mycket bättre. Faller räntorna kommer de nog gå om guldet. #finanstwitter

#guld "Varför ska jag äga guld? Guld är ju inget att ha i en portfölj..." Guld: hold my beer...

#guld Guldpositionerna fortsätter att svälla och portföljerna mår jäkligt med det! Nivån på $3000jag pratade om några få år sen börjar närma sig. I exakt tid kanske det inte var helt rätt men nog var rörelsen/mönstret väldigt rätt! https://x.com/SparGeneralen/st... #finanstwitter

#guld Jag var inställd på $3000 under 2024... men det verkar ta lite längre tid. Mellan hösten 2020 och hela 2023 fick vi en längre konsolidering. Så 2025 känns som mer troligt att vi når 3000 efter utbrottet 2024.... med målet på $4000 nån gång under 2026! #finanstwitter

#guld Hänvisar återigen till till de två tweeten ovan☝️ 3000usd/oz närmar sig och i SEK har guldet redan passerat 1000 kr gramet! En rejäl milstolpe. Fomo har inte ens kommit igång, det kommer när 3000usd/oz nås. #finanstwitter

Fortsätter att tro på en svagare USD, bl.a. med anledning av handelskriget, ökande inflation i usa. Ökad oro globalt. Se min #usdjpy tweet för den tesen. Guld på 4000 inom 1-2 år är således inte omöjligt. Men vi får se, sånt kan ju förändras och konsolideringar sker ibland.

Och lite mer kuriosa........ https://x.com/SparGeneralen/st...

#guld Allt kollapsar... förutom guldet gör ATH. Skönt att portföljen består ah minst 15% guld... ni vet den där tråkiga gula stenen som inte gör ett skit. Men lyckas spöa börsen ändå. #finanstwitter

#GULD Börjar det bli tydligt nu varför guldet gått som det gått sen 2018 och överpresterar index just nu trots att guldet stått still i 3 år mellan 2020 och 2023, samtidigt som SP500 haft den bästa tiden på länge efter covid? #finanstwitter

Räntemarknaden visar tydligt att Usa förtroende inte bara kollapsar rent politiskt utan också ekonomiskt. Färre och färre verkar vara intresserade av amerikanska statspapper och fler och fler verkar vilja göra sig av med dem... kanske en förklaring till guldets framgång.

#guld #spx Guldet stiger över 3% idag. S&P500 sjunker -3% Det har inte varit såhär bra att äga guld på länge. Bild två visar sp500/guld-ratiot. #finanstwitter #råvaror

#guld även med utdelningar inkluderade slår guldet alltså sp500 sen 2000. https://x.com/brewmarkets/stat... #finanstwitter

#guld Finns en anledning till att guld varit ett av mina största enskilda innehav sen 2015. #finanstwitter #råvaror https://x.com/Barchart/status/...

Som sagt. Nämt det förr, nämner igen. Ni kan scrolla igenom tråden hela vägen till 2020-2021 om ni orkar. Har också äldre guldtråd mellan 2018-2020. #finanstwitter https://x.com/SparGeneralen/st...

En av de äldre trådarna. https://x.com/SparGeneralen/st...

@SparGeneralen Du som också ägt guld länge, du tycker inte luften börjar bli tunn här uppe? En sak jag i alla fall lutar mig åt är att ingen, fortfarande, pratar om guld. Tyst överallt i stort sett.

@JVsthlm Tecken på att fler kommer få upp ögonen... eller det fick vi se nyligen. Men FOMO har inte börjwt än. Över 3000 kommer fomo.

@SparGeneralen Jag har sällan koll på guldet men nu blir man sugen

@SparGeneralen Herre vad guldet drar

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/54