Published: December 15, 2024
24
64
727

Inderdaad. En alle bestuurders, die vanaf de jaren ‘80-90 Philips hebben laten afgeleiden van het beste elektronicabedrijf ter wereld naar een dropshippingfabriek voor slaapapneu-apparaten verdienen zware straf, onironisch de grootste schande van naoorlogs Nederland. 🧵 draad

Philips: - Leider in Multimedia (uitgevonden: CD, DVD, Blu-Ray) - ASML ongeveer opgericht (en afgestoten) - Grootste investeerder in TSMC - afgestoten als NXP (US-reg) - Lampendivisie afgestoten als Signify N.V. Allemaal nu individueel een hogere market cap dan Philips zelf.

Philips deed 10% van RR naar R&D en was een fantastisch bedrijf en werkgever. Had een Apple aan de Noordzee kunnen zijn. No kidding. Lubbers en Kok hebben bloed aan hun handen. Waar was ‘Operatie Beethoven’? 40 jaar te laat. Godver man.

En dit scheerapparaat? Het einde van wat Philips ooit was. Geweldig, maar deze divisie is inmiddels ook verkocht. Chinese bedrijven mogen nu tegen royalties ‘Philips’ plakken op hun spul en er zijn wat dementen die het kopen bij de Blokker.

Innovaties zoals deze komen er nooit meer en dit is onherstelbaar. En dat omdat er een keer één procent verlies werd geleden. Hoofdkantoor verhuizen, opsplitsen, aandeelhouders blij, nul visie.

Hier is Kees. Met een Emmy. Kees heeft samen met Philips CD, DVD, Blu-ray en DCD uitgevonden.

Image in tweet by frans

Dit is het hoofdkantoor van NXP Semiconductors in Eindhoven. Het heeft een omzet van 14 miljard en er werken 34.000 mensen in 30 landen. Het was ooit onderdeel van Philips en ASM(L). Alleen is het afgestoten vanwege een paar slecht jaartjes en nu beursgenoteerd in de VS. Enz.

Image in tweet by frans

Kers op de taart: de hoofdverdachte voor het vergallen van Philips, Jan Timmer, ging daarna lekker door met besturen. Bullshitcommissies zoals die over de ‘milleniumbug’ die nooit heeft bestaan. En deed projecten zoals de Fyra. Hieronder verhoord bij een parlementaire enquete.

Image in tweet by frans

@achterlangs Mooi draadje

@achterlangs Over de reeks aan blunders die het bedrijf Philips tot een bijna betekenisloze speler in de electronica deed worden. Triest inderdaad en eeuwig zonde. https://youtu.be/WE58YisgFeQ

@achterlangs hmm ik vraag me af wie er als minister van economische zaken indertijd mede-verantwoordelijk was voor deze r-...

Image in tweet by frans

@achterlangs Verhuizen van Eindhoven naar Amsterdam blijf ik bizar vinden voor een bedrijf wat Eindhoven zowat heeft gesticht

@achterlangs Het “outsourcen” van Westerse/Europese bedrijven naar communistisch China is 1e klas volksverraad. En eigenlijk dito om het aan ((Amerikaanse)) aandeelhouders te verpatsen.

@achterlangs Stel je voor dat Zuid-Korea zo met haar chaebols, Samsung, LG, Hyundai, etc. was omgegaan.

@achterlangs En dan zeiken dat wij niet genoeg innoveren en dat onze industrie en economie niet zo lekker gaan zodat wij meer gaan bezuinigen en dereguleren en werkomstandigheden gaan verslechteren

@achterlangs Compleet eens. Laten we er nu alsjeblieft voor zorgen dat we niet dezelfde fouten maken met ASML!

@achterlangs 100% gelijk kerel, Frits Philips draait zich om in zijn graf. Vroeger bij Philips gewerkt, ons bedrijf is toen de nek omgedraaid met operatie centurion, uitgevoerd door, jawel, Jan Timmer destijds dé grote man. Een innovatief bedrijf de nek omgedraaid door een stel geldwolven.

@achterlangs Ik snap je frustratie, had er vandaag toevallig een gesprek over. Het gaat wel iets te kort door de bocht wat mij betreft omdat Philips ook zelf foute desastreuze afslagen heeft genomen maar deze teloorgang was zeker niet nodig.

@achterlangs Helaas … veelal gebaseerd op feiten … nuancering hier en daar, maar toch. Phillips Natlab was wel een parel van innovatiekracht.

@achterlangs Oftewel: Philips is doorgegaan onder andere namen, in andere industriën. Dat betekent niet dat de innovatiedrift is gestopt, alleen het merk zelf is geen donder meer waard. En inderdaad; de aandeelhouders blijven rijkelijk hun zakken vullen.

@achterlangs Zo eens! Vandaag filosofeerde ik nog welke toffe producten we nu allemaal zouden hebben als het oude Philips nog bestond, terwijl ik mijn airfryer volgooide

@achterlangs Niemand verdient een pepernoot in konsumentenelectronica, zelfs Chinezen niet

@achterlangs Leuk draadje , maar als die bedrijven bij Philips onder hun hoede waren gebleven dan hadden ze wss niet zo’n groei doorgemaakt. Maar ben t met je eens, veel wanbeleid, weinig visie.. en parels voor een habbekrats weggedaan

@achterlangs Great thread.

@achterlangs Spot on,

@achterlangs Draad lmao

@achterlangs Mega grote klanten van mij geweest in de software wereld. Philips Medical Systems Best en natuurlijk later NXP enASML

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/29