Published: July 7, 2025
1
0
7

Yarek Gasiorowski wordt dus HET kanon achterin. Een paar jaar geleden ondenkbaar dat hij haalbaar was voor een club als PSV. We hebben mazzel met de instabiliteit bij Valencia. Maar is het wat? Here. We. Spreekbeurt.

Image in tweet by Opa Toivonen

Want wat zoeken we? We zoeken iemand die: 1) Durft door te dekken en niet bang is voor de 1 op 1. 2) Goed kan (mee)voetballen. 3) Iemand die kan spelen met ruimte in zijn rug.

En met Yarek hebben we iemand gevonden die volgens de overleveringen al ‘behoorlijk compleet is’. Durft door te dekken? Check. Goede opbouwende voetballer? Semi-check. Durft te spelen met ruimte in de rug? Check. Verkopen we voor 100 miljoen aan Real Madrid volgend seizoen? Nou…

Wat voor vlees hebben we in de Kui… Het Philips Stadion? Yarek is imposant. Zowel door zijn grootte (1.92) en souplesse als zijn voetballende kwaliteiten.

Hij is Spaans, met Poolse roots (vandaar de achternaam) en is inmiddels 20 jaar oud. Fysiek een heel ander type dan Boscagli, die minder op een ECHTE centrale verdediger lijkt dan deze meneer.

Een aantal jaren geleden een enorm aanstormend talent die een beetje ondergesneeuwd is bij een zwalkend Valencia. Daar werd nu voor controle en ervaring gekozen en was geen plek meer voor de ietwat druistige en dappere Yarek.

Gasiorowski is meer een goed voetballende verdediger dan een goed verdedigende voetballer. Wat dat betekent voor Boszball laat ik over aan de slimmere mensen, maar het lijkt slim om te kijken naar Bosz’ grote voorbeeld Pep, die ook veel meer waarde begon te hechten aan power.

Hij lijkt heel comfortabel in het uitstappen en voor zijn man verdedigen (zoals wij dat wel vaker doen in de 1 op 1). Totaal niet bang om dat risico te nemen. Al waarschuwen de mannen met verstand van zaken dat hij ook wel eens kan doordraven in zijn doorstapperij:

‘Hij maakt nog te vaak de verkeerde keuze, door bijvoorbeeld agressief door te stappen op een moment waarop dit niet moet.’ Daarin lijkt hij dus wél op Boscagli, die ook met regelmaat druistig doorstapte. Puur verdedigend, ziet het er wel lekker uit hoor.

Hij is wel heel lichtvoetig voor zo’n grote kerel. Hij kan makkelijk meedraaien met zijn verdediger en lijkt over een hele goeie balans te beschikken. Hij draait heel makkelijk bij om ballen te onderscheppen en VI prijst hem om zijn ‘uitschuifbenen’.

Over zijn leiderschapskwaliteiten lees ik: ‘Gasiorowski toont leiderschap achterin. Hij communiceert constant, durft beslissingen te nemen en zet anderen goed neer.’ En dat is handig, met een jonge (ietwat onervaren) partner naast zich.

Aan de bal is hij goed (getuige ook de lofzang van Sam Planting over zijn opbouwende kwaliteiten), al ben ik geneigd daar nog een paar kanttekeningen bij te plaatsen. Ja, hij kan goed voetballen, maar dit is geen 1 op 1 vervanging van Boscagli. https://www.vi.nl/pro/analyse/...

De stukken die ik lees en de mannen die ik spreek zijn niet eenduidig superenthousiast over zijn opbouwende kwaliteiten. Die zien nog groeikansen in 'overtalsituaties creëren en ruimtes te herkennen' (iets waar Boscagli heel goed in is).

Hij is wel een goede dribbelaar. Hij drijft het spel vooruit met kracht en snelheid, vanaf linksback of centraal achterin. Hij is niet bang om in te dribbelen als er even geen makkelijke afspeelmogelijkheid is (zie de analyse van VI).

En is hij snel? Ja. Dat is hij. Meerdere stukken reppen over een goede herstelsnelheid en keurige acceleratie.

Conclusie? Een kant en klare vervanger voor Boscagli was natuurlijk een utopie en met Gasiorowski lijkt Stewart dat te accepteren. In plaats van een extreem creatieve vervanger haalt hij een prima voetballer die alle technische voorwaarden heeft om een topper te worden.

Dit was mijn spreekbeurt over Yarek Gasiorowski. Zijn er nog vragen?

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/17