Published: August 14, 2025
1
0
0

@Zonneplan Hallo, vanavond is de stroomprijs € 0,48 per kWh tussen 20.00 en 21.00 uur. Hoe zorg ik ervoor dat jullie accu dan gaat ontladen naar het net. Tussen 19.00 en 21.00 uur zou er dan € 9,- verdient kunnen worden, beter dan € 0,08 van Powerplay.

@_MDV_ Hallo Matthijs, ik snap je vraag, maar je rekensom is iets te simpel. We leggen het graag uit aan de hand van je voorbeeld👇

@_MDV_ Het is beter voor je batterij om niet volledig tot 0% te ontladen. Daarbij heb je ook te maken met conversieverliezen. Je zult dus nooit de volledige 20 kWh naar het net sturen, maar rond de 18 kWh.

@_MDV_ We gaan er dan vanuit dat je dit tussen 19:00–21:00 volledig ontlaadt, al zal je omvormer met deze warmte niet op 100% vermogen draaien. Op dynamische prijzen levert dit je € 8,04 op.

@_MDV_ Die stroom moet je ook inkopen. Vandaag kost dat met dynamische tarieven € 4,11. Je maximale Powerplay-opbrengst is dus niet meer dan € 3,93. Op sommige dagen levert laden puur op day ahead meer op. Maar op langere termijn is dat niet voordeliger.

@Zonneplan Stroom is gratis vandaag, heb 15 kW panelen op mijn dak en stroom gaat het net in en niet alles in accu. Ik hoef de stroom om te laden dus niet in te kopen. Maar waarom gaat de accu niet ontladen tussen 19.00 en 21.00 uur? Leg uit.

@Zonneplan Het probleem is dat software niet maximaal gaat ontladen tussen 19.00 en 21.00 uur. Dat is het probleem. Daarom zou ik graag een simpel knopje in de app willen hebben om over te schakelen naar handbediening om zelf laden en ontladen aan en uit te zetten op avonden zoals nu.

@_MDV_ Dit wordt automatisch geregeld, zodat je zelf niet continu markten hoeft te volgen, maar dat mag natuurlijk wel. Dat betekent niet dat we élke dag beter scoren dan alleen day ahead, maar op langere termijn levert de mix van markten structureel meer op.

@Zonneplan Het is koel waar de omvormer hangt en ook al is het 9000 Watt teruglevering powerplay doet er niks mee

@Zonneplan Helaas, het had € 8,- kunnen zijn, jullie software maakt er € 2,50 van, powerplay is waardeloos.

Image in tweet by Matthijs de Vries 🧢

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/10