Published: September 6, 2025
176
164
1.6k

Nej, du kan inte bli svensk Jag är övertygad om att mina persiska gener har bidragit till att forma mig till den jag är. Jag tillhör ett folk med en lång och stolt historia. Fantastiska poeter, häftiga symboler, en högstående musiktradition och fosterjord med enastående natur.

Image in tweet by Nick Alinia

Prenumerera gärna gratis: https://www.nickalinia.se/subs...

@NickAlinia @grok Has there been archaeological findings in todays Iran that suggest the existence of a third gender or gender non-conforming individuals in ancient Persia

@NickAlinia Varför lägger du dig i svensk politik och definitioner av vad som är svenskt eller inte om du anser att Sverige är för svenskarna? Borde inte du lämna landet med den logiken? Anser att är man svensk medborgare och dessutom född här så är man svensk, måhända med utländsk bakgrund.

@NickAlinia Du riskerar också att bli slängd under bussen av SD. Men det du skriver har en poäng. Det MED_politikern Stegrud tycker om dig får du helt enkelt bara tänka bort. Om hon är trevlig mot dig, vet du att det enbart handlar om att få egen uppmärksamhet, eller ta fler följare.

@NickAlinia Ehhh nej vi ärver det vi upplever, vilket kan vara en del av vår kulturhistoria. Att tro att våra gener format oss är nazism, något vi slutade med när en snubbe i Tyskland började gasa ihjäl folk på 40 talet. Bara fyi

@NickAlinia Åk hem?

@NickAlinia As Iranian i would take Sweden any day over even an democratic iran. Pick your side btch.

@NickAlinia Ärligt talat, allt detta snack om svenskhet är bara något svaga människor sysslar med. Inte för att det är något fel med att vara svag, men hade människor haft lite riktiga problem och lite motgångar så hade de kunnat vara egna människor

@NickAlinia Identifierar du dig som perser ska du självklart ut!

@NickAlinia Bra skrivet och precis som jag tänker, alla har rätt till SITT ursprung vara stolt över det och respekteras för det!

@NickAlinia Du är en folkutbytare.

@NickAlinia Bra skrivet Nick. Det är invandrare med just det synsättet och den attityden som passar in i landet de kommit till. Ödmjukhet mot både sin egen bakgrund och den bakgrund som människorna i det nya landet har.

@NickAlinia Gulligt med en liten persisk dvärg som rider på ett lejon i svensk miljö. Men också fruktansvärt WT.

@NickAlinia Du är en skam för ditt folk. Du och din familj är portade från att någonsin få sätta foten i Iran för ert landsförräderi som verkar gå i generationer. Varför skulle svenskar lita på en landsförrädare av sitt egna folk?😂

@NickAlinia Vad gör du då i Sverige? Sverige tillhör ju svenskarna som du själv sagt och svensk kan du aldrig bli? Åk tillbaks och ta med dina bidragstörstande familj.

@NickAlinia Att prata om svenskhet såsom du gör är att förenkla något som är betydligt mer komplext än så, svensk identitet för dig är troligtvis något helt annat för mig. Såsom världen utvecklas är det heller inte relevant för vår framtid som sannolikt kommer att se väldigt annorlunda ut.

@NickAlinia Men du är diskvalificerad från att diskutera en kulturkanon?

@NickAlinia Svensken i mig drar på smilbanden. Nytt ämne om SD får bestämma: Hemkultur kunskap, där alla får reda på sin kulturkanon. (Fattar inte hur folk inte kan fatta att de är människor på planeten jorden utan tror att de måste dela upp sig)

@NickAlinia Du är svensk om du bor, bidrar och har medborgarskap. Etnisk bakgrund är något annat. Är målet att skapa förvirring? Använd "svensk medborgare" vs "etnisk svensk" – då blir debatten tydlig.

@NickAlinia Utsätter du oss för folkutbyte, så som Stegruds parti tycker?

@NickAlinia I am 69% Swedish according to my DNA, a bit of other Scandinavian as well. I am 100% according to my family. I married a Persian, they died of cancer, but I tend to think of myself as an American.

@NickAlinia Du borde lämna landet

@NickAlinia Fantastiska insikter. Troligtvis är det få av dem som inte blir kallade "svensk" som innerligt inte förstår varför. Det ska bara klagas. Ofta är det svenskar som ska leka bror duktig o tjäna några godhetspoäng Tror att du utan problem kan kallas svensk perserser om du vill.

@NickAlinia Du tror du vet vem du är, men det är en illusion. Vi är alla medvetande i slutet av dagen.

@NickAlinia Du är svensk och pers, inget fel med det 😎 Det jag dock inte förstår är din kamp för svennar, om du e så stolt pers kanske du skulle kämpa för perser istället? Ibland känns det lite kontraproduktivt från ditt håll, vissa vill ju även slänga ut såna som dig från Sverige.

@NickAlinia Om det blev krig mellan perser och svenskar, vem hade du dött för? Det är lätt att sitta och fjäska i det bekväma Sverige, men i det extrema får man svaret på hur mycket en invandrare faktiskt älskar Sverige

@NickAlinia Varför tillbringar ni så mycket tid och hata? Vad är det för liv att gå runt och sura 24/7. Obegripligt.

@NickAlinia Skumt, om du är född här, då är du väll svensk, eller? Men vill du inte vara svensk, med svenska värderingar över allas lika värde, då ska du inte vara här, utan i Iran med deras värderingar, för sånt skit vill vi inte ha här med kvinnoförtryck och annat jävulskap...

@NickAlinia Du älskar sverige men ändå går du runt på stan med kamera och försöker provocera fram illa reaktioner från svenskar med andra åsikter. Kamma dig. Högerextermt smuts är du. Inget någon i iran gillar. Testa åk dit och gör samma sak där?

@NickAlinia Ditt ”bidrag” att följa efter andra clowner med din lilla kamera , tangentsbordskriga och utseendehåna andra människor samtidigt som du kallar dig journalist kan vi vara utan. Ta dig en funderare.

@NickAlinia Ditt tyckande är ointressant. Det handlar om öppen svenskhet. Talande ändå att SD inte står upp för öppen svenskhet när det ställs på sin spets.

@NickAlinia Varför ska man vara stolt för att man är något man inte kan göra något åt att man är? Vad är det man ska känna stolthet över? Man kan förstås vara glad över sin kultur eller sitt folk, men stolt?

@NickAlinia Så om du tycker att Sverige ska bestå av mestadels svenskar, varför flyttar du inte?

@NickAlinia Rätt, ett givande och tagande på lika villkor med gemensamt utbyte och nöje för båda. Tyvärr ser det inte ut så i många fall i Sverige idag, ser mer ut som en gisslansituation från dysfunktionella krafter.

@NickAlinia Vackert så, men både perser och svenskar ligger i lä jämfört med ungrare:

Image in tweet by Nick Alinia

@NickAlinia Det värsta med de här från Mellanöstern som kommer hit och tar sina hemländers grann konflikter och som ormar klär sig i andra folks indentitet för att främja egna intressen.

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/37