7% van de vrijgekomen corporatiewoningen gaat naar statushouders; bij starterswoningen in de sociale huur ligt dat op 17%. Dat is fors. Een vriend van me staat al zeven jaar ingeschreven bij Woningnet en woont nog altijd bij zijn vader. Als hij het woningaanbod bekijkt... (1/5)
...staat hij zelfs nu nog op plek 166 voor een appartement. Het is aan hem buitengewoon moeilijk uit te leggen dat een andere groep de rij mag overslaan. Dat voelt voor oneerlijk. Tegelijkertijd kan het schrappen van die voorrang ook tot grote problemen leiden. (2/5)
Dan vallen mensen die de taal nauwelijks spreken en weinig mensen kennen tussen wal en schip. Nóg langer in de opvang, nóg langer niet integreren, of in de daklozenopvang. Schrijnend voor henzelf, maar ook meer overlast en spanningen in de samenleving. (3/5)
Bovendien is het is te makkelijk om de voorrang voor statushouders als hét grote obstakel aan te wijzen. Er is de afgelopen jaren historisch weinig nieuwbouw gebouwd en is het aantal corporatiewoningen is flink gedaald (zie het werk van Cody Hochstenbach). (4/5)
Dit blijft politiek explosief. Het zou me niet verbazen als de regeling wordt afgeschaft — maar ook niet als de gevolgen daarvan uiteindelijk nóg schadelijker blijken dan het huidige gevoel van oneerlijkheid. (5/5)
@S_VanTeutem 17 procent. En hoe groot is het percentage statushouders van het totaal aantal mensen dat een starterswoning zoekt?
@S_VanTeutem Goed verhaal, echt. Alleen waarom zeg je niet dat het dweilen met de kraan open is voorlopig? Ik zou de kraan dichtdraaien. Anders helpt het dweilen niet.
@S_VanTeutem Het verschil is dat een vluchteling hier geen vader heeft om bij te wonen. De woningmarkt is kapot gemaakt door de VVD en de vluchteling wordt als zondebok gebruikt.
@S_VanTeutem Heb je dan de doorstormers uit de cijfers gehaald? Want van (sociale) huurwoning naar (sociale) huurwoning heeft netto geen effect op de woningvoorraad. Volgens mij ligt het percentage namelijk nóg een stuk hoger.
@S_VanTeutem Wat is het aandeel in de huurmarkt van arbeidsmigranten? Deze dragen zeker in de grote steden bij aan een groot tekort aan (huur)woningen en leiden met overbewoning vaak tot overlast in de buurt.
@S_VanTeutem Iedereen die ooit links of D66 heeft gestemd, heeft meegewerkt aan het kapot maken van dit land. Jullie verdienen de spreidingswet. Dus links stemmers, niet klagen maar de consequenties van je stemgedrag aanvaarden. Ook je kinderen zijn helaas mede de dupe van jullie stemgedrag
@S_VanTeutem Ik geloof weinig van die 7% als dit uit openbare getallen komt:
@S_VanTeutem Hi, de procenten die jij noemt zijn gebaseerd op % statushouders tov starters -plus- doorstromers. Statushouders zijn starters. Als je die status-starters % tov starters bekijkt (dus appels met appels vergelijken) ligt het percentage toebedeeld aan statushouders veel hoger.
@S_VanTeutem Waarom trek je na al je jaren in Oxford niet de logische conclusie dat de instroom van statushouders drastisch teruggedrongen moet worden door de asielindustrie aan te pakken. Het aanbod creëert in dit geval de vraag. (De “Wet van Say” ken je vast wel). https://nl.m.wikipedia.org/wik...
@S_VanTeutem Het is juist de bedoeling dat de asielopvang vastloopt! Alleen zegt Wilders dat (heel verstandig) niet. Hij heeft geprobeerd om een asielcrisis aan de EU te verkopen, is mislukt. Maar als alles vastloopt lukt dat misschien wel en dan en hoeft NL er minder opbrengst vangen. Nee?
@S_VanTeutem 7% klopt niet!
@S_VanTeutem Tja als je 1 familie 2 huizen geeft omdat ze maar blijven fokken dan gaat het snel. 13 kinderen is straks weer 13 huizen weg.
@S_VanTeutem Op naar Groningen dus. Of Aalten. Heeft een vriendin van ons ook gedaan. Keuzes maken.
@S_VanTeutem Met alle anderen urgenten en bemiddelenden erbij is het een veel hoger cijfer. Veel woningen komen niet eens online. En een deel van de online woningen gaat nog naar urgenten
@S_VanTeutem Sociale huur afschaffen.
@S_VanTeutem Zijn vrijgekomen corporatiewoningen iets anders dan starterswoningen in de sociale huur?
@S_VanTeutem Waar haal jij die cijfers vandaan?
@S_VanTeutem Zolang iemand nog bij zijn vader kan wonen is de ogenschijnlijke voorrang van statushouders verdedigbaar. Een statushouder heeft meestal geen familie of anderszins netwerk in Nederland om op terug te vallen.
@S_VanTeutem Ondertussen wordt 60% van de sociale huurwoningen bewoond door allochtonen omdat die nooit verkassen naar een eigen woning
@S_VanTeutem Bij ons gaat er 35% vd sociale huurwoningen naar statushouders. En dat vertelde gemeente en woningbouw heel trots in een interview in de regionale krant.
@S_VanTeutem Simon, de praktijk is veel erger dan de cijfers!! Want bij die 17% statushouders die naar sociale huur gaat zit nog geen arbeidsmigrant!! Die gaan namelijk OOK allemaal naar de soc huur!! Ik woon 16 jaar in een soc huurwoning en inmiddels ben ik bijna de laatste NL hier.
@S_VanTeutem Dat percentage ligt veel hoger dan 7%. Je hebt sociale doorstroom, van woning a naar woning b. Die moet je nog corrigeren. Bijv; je woont 20 jaar in soc. woning A en ziet een betere soc. woning B. Van de 150.000 komen er dus veel minder daadwerkelijk vrij.
@S_VanTeutem Nee bij doorstromers ligt dat op meer dan 40%.
@S_VanTeutem De volgende keer kom je tot inkeer dat een migratiesaldo van meer dan een miljoen iedere tien jaar misschien druk legt op de woningmarkt.
@S_VanTeutem 17 procent? Is dat echt het meest recente cijfer?
@S_VanTeutem 7 jaar wachten is echt niets nieuws. Bij mijn inschrijving in de jaren ‘90 was de wachttijd 12 jaar voor je een keer een kans maakte op een huurwoning.
@S_VanTeutem Simon je kan het beter houden bij je schandknaap-hustle dan wat dit ook in godsnaam mag zijn
@S_VanTeutem Midwit
@S_VanTeutem er komen netto slechts 5000-6000 woningen/jaar bij in de voorraad van corporaties. ik hoef je niet te vertellen dat er meer statushouders per jaar bij komen. de 7% waar je het over hebt gaat over de stoelendans van verhuizingen.
@S_VanTeutem Volgens Jetten kan/mag er een hele stad (10.000 huizen) gebouwd worden, IJstad. Als we deze stad nu een bouwen als een grote hub voor statushouders, hoeft helemaal niet hypermodern. Basis faciliteiten. Eenmaal daar genesteld kunnen ze zich inschrijven bij een gemeente naar keuze.
@S_VanTeutem Dit is gewoon een leugen. Van de 180.000 corporatiewoningen die p/j beschikbaar komen is ongeveer 1/3 beschikbaar voor starters, de rest gaat naar reguliere mutaties. Per jaar worden 45.000 woningen toegewezen aan starters, daarvan gaat 40% naar statushouders. Dat is bizar.
@S_VanTeutem Dan geen sociale huisbouw meer, als het balletje toch altijd richting de buitelander oprolt, dan verlies je als binnenlander eigenlijk twee keer of drie keer (via belastingen die jij betaalt en de buitelandse arbeidskrachten die nodig zijn om ze te bouwen).