Noterat att Avanza börjat med AI-summeringar av rapporter, liknande funktionalitet som redan finns i Quartr Pro och som jag själv tidigare använt mig av ChatGPT för att göra. Värt att tänka på att det är rätt stora skillnader mellan dessa och kontrollen du har. Några exempel:
1/3) Avanza, på ytan väldigt smidigt men tycker att den saknar djupet i.o.m. att den enbart verkar gå på det som står i rapporten och inte tar hänsyn till annan information såsom conf calls. Dessutom får du inga källhänvisningar och ingen möjlighet till följdfrågor.
2/3) ChatGPT, här måste du själv ladda upp dokumenten (bättre än att be den söka). Du har full kontroll över prompten (vilket också kan vara en nackdel om du är dålig på att prompta) och möjlighet att ställa följdfrågor. Full kontroll men mer jobb helt enkelt.
3/3) Quartr Pro, har seglat upp som min favorit. Infon och grundprompten redan inläst i systemet, du har både conf calls och rapporter med exakta källhänvisningar. Dessutom möjlighet till följdfrågor på materialet. Riktigt bra. Disclaimer: Har fått testa den gratis via podden.
Fråga, använder du någon AI-tjänst för investeringar? Vilken tycker du är bäst och har du några kreativa användningsområden annat än att be den summera saker eller peka ut intressanta grejer?
@alden_niklas Kul jämförelse! Kan addera att våra summaries är iterativa och förbättras löpande när nya dokument publiceras vilket är unikt. Vi inkluderar rapport, slide deck & transcript som gör dem heltäckande. Global coverage. Tillgängligt via Quartr API om ni är intresserade @avanzabank