Door de regen naar de Brabanthallen. Koffie is er vanaf half negen. Raar vroeg maar komt door vorige week, want toen begon GroenLinks-PvdA pas om twaalf uur.
Congres blijkt aan de achterkant, is goed nieuws voor D66 want die hal is de grootste van de twee.
Voor de deur actievoerders van iets groens en FNV. Waren er vorige week ook al bij GroenLinks-PvdA.
Beetje raar om op de locatie te melden dat je er zonder ticket niet in komt maar dat stond vast ook op de website.
Zaaltje. Bij de VVD stonden een jaar geleden in deze hal minder stoelen.
Een erelid annex oud-politiek leider is ook helemaal natgeregend.
Net begonnen, meeste mensen niet binnen en nu al een rij bij de koffie.
In dit programma staat dus dat het eindigt met iets grappigs. Denk ik.
Zometeen is er een sessie met Sigrid Kaag over de toekomst van het Midden-Oosten. Net gecheckt: groot zaaltje dus daar pas ik vast in.
Overal liggen deze flyers. Opvallend: D66 zocht de publiciteit met een andere - hardere - koers op migratie maar op de flyers is daar niks over de vinden.
Pers niet toegelaten bij Sigrid Kaag over het Midden-Oosten. Je moet een ticket hebben, anders kom je er niet in. Dus als pers kom je niet binnen, want dat zit niet in je aanmelding.
Wat zou Kaag in hemelsnaam over het Midden-Oosten te zeggen hebben dat daar geen pers mag zijn?
D66 verdringt zich voor Kaag.
RTL mag ook niet naar binnen, SBS werd echt tegengehouden. De man bij de deur is de baas van het congres, geen stagiair.
Een Kamerlid werd daarnet gevraagd waarom de pers niet naar binnen mag. Kamerlid kijkt snel de andere kant op. Tot zover de vrije pers bij D66 enzo.
Het is nadrukkelijk niet zo dat de pers niet meer in de zaal paste bij Kaag.
Een journalist meldt dat er niets nieuwswaardigs is aan de discussies over het verkiezingsprogramma. Dat is overigens het halve programma van vandaag.
Wat D66 van migratie vindt is overigens wel meer mensen niet zo duidelijk meer. Ik hoor dat er eigenlijk weinig is veranderd in en opzichte van 2023: streng maar rechtvaardig en liefst Europees.
Ik hoor dat het tempo van de behandeling van de amendementen erg hoog ligt vandaag. Jetten spreekt over 25 min. Journalisten hebben de speech al, ik niet.
Boeiend: amendement dat hulp bij zelfdoding uit het strafrecht moet. Kamerlid Paulusma adviseert het niet te doen. Bestuur ontraadt het. Zeven procent is voor. Zo gaat het de hele tijd.
Amendement dat roken in de auto verboden moet worden als er kinderen in de auto zitten. Advies: ontraden.
Er zijn meer amendementen over rookverboden. Paulusma wil ze allemaal niet. Niet te handhaven. Meneer begint nu uit te leggen dat in een auto toch echt een rookverbod moet komen als er een kind in zit. Andere man gaat nu herinneringen ophalen.
Een ander amendement gaat over een rookverbod in Natura2000-gebieden.
Ik heb ondertussen twee Amsterdamse gemeenteraadsleden een hart onder de riem gestoken omdat ze gedaald zijn op de lokale kandidatenlijst.
Er komt nu een echt stroom mensen binnenlopen. De zaal zit nu toch wel behoorlijk vol. Ondertussen vergelijkt een man ouders die met hun kind in de auto aan het roken zijn, met het mishandelen van je kind. Dat mag ook niet.
Mevrouw van de programmacommissie noemt voorstel over de auto niet handhaafbaar dus geen goed plan. Is wel voor rookverbod in natuurgebieden. Tegen rookverbod op terras, zou ook niet te handhaven zijn.
Meerderheid stemt voor rookverbod in de auto als er kinderen in zitten (58% en 60%). Rookverbod op terrassen: 65% voor. Rookverbod in Natura2000-gebieden: 84% voor. Nu schorsing van dit deel, zometeen Jetten.
Podium wordt omgebouwd.
Zaal.
Ik begrijp dat Kaag in de besloten sessie Dilan Yesilgöz belachelijk heeft gemaakt.