Draadje: Ik kijk net de aflevering van @Nieuwsuur over de PVV terug. Daarin stelt @mrooduijn dat het aanblijvende succes van de PVV oa te verklaren is door de normalisering van uiterst rechts en omdat PVV-kiezers gehoord worden boven resultaat plaatsen. Dat verbaast mij. (1/10)
Beroepsmatig heb ik de afgelopen jaren aardig wat data omtrent stemgedrag in mogen zien. Daarin zie je inderdaad terug dat twintig jaar geleden oa de Fortuynrevolte en later de PVV grotendeels bouwde op dit soort kiezers. (2/10)
Typerende kenmerken? Laaggeschoold, wonend in achterstandsregio’s, vaak met weinig maatschappelijke betrokkenheid. De voormalige mijnwerker uit Kerkrade of de havenarbeider uit Pernis. Mensen die zich kapot hebben gewerkt en door de overheid in de steek gelaten voelen. (3/10)
Interessant is echter dat het segment kiezers dat op ‘uiterst rechtse partijen’ stemt sindsdien systematisch groeit. Iets wat je ook terug ziet in kiezersdata. Ik spoel 15 jaar vooruit in de tijd naar 2019, het jaar dat FVD de Provinciale Statenverkiezingen won. (4/10)
Over wat voor soort mensen hebben we het dan? Geboren in Rotterdam, HBO afgemaakt, bestuurder bij de lokale voetbalclub, verhuisd naar Cappelle aan de IJssel. Waarom? Huizenprijzen, gevoel van onveiligheid en weinig herkenning meer in het straatbeeld. (5/10)
Dit zijn wat David Goodhart in zijn boek ‘The Road to Somewhere’ de ‘gematigdheden somewheres’ noemt. Mensen die ‘meedoen’, meer begrijpen van politiek en bestuur, maar ook behoefte hebben aan een ‘thuis’, gedeelde normen, waarden en cultuur. (6/10)
Indien de PVV nu op 15 zetels stond, had ik de analyse van Rooduijn gevolgd. Maar het feit dat het er in de peilingen nog altijd zo’n 30 zijn, wijst erop dat ook deze kiezers nu nog op de PVV willen gaan stemmen. Dan is die analyse simpelweg te kort door de bocht. (7/10)
Rooduijn heeft gelijk wanneer hij zegt dat rechtse partijen door heel Europa in opkomst zijn. Maar om dat af te doen met normalisering en liever gehoord willen worden dan resultaat zien, slaat compleet de plank mis. Er is de afgelopen 20 jaar namelijk wel wat veranderd. (8/10)
Huizenprijzen zijn door de daken gestegen. Peilingen omtrent acceptatie van vrouwen, lhbti’ers en democratie laten een gigantische kloof met niet-westerse migranten zien en tegelijkertijd is een progressief discours in extreem tempo het establishment gaan domineren. (9/10)
Steeds meer mensen haken daarop af. Een probleem dat, door die groep in de analyses steevast niet mee te nemen, alleen maar groter wordt. En ik maak mij daar zorgen om. Want zolang politici en deskundigen die analyse niet willen maken, blijft het probleem groeien. (10/10)
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Tja, als 'resultaat halen 'geen optie is, dan is 'gehoord willen worden' een goed alternatief. En PVV (en NSC) leken in elk geval groot genoeg om resultaten af te kunnen dwingen, wat je van kleinere serieuzere partijen helaas niet kon verwachten.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Links gelul
@RosalieBroeck @TheodorHolman @Nieuwsuur @mrooduijn Altijd weer dat “hoger opgeleid”. Het is een lege term die alleen maar leidt tot een tweedeling, alsof mensen die geen studie hebben afgerond te dom zijn om te stemmen. De economie draait op de praktisch opgeleide mensen, de theoretisch opgeleiden dragen veel minder bij.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Als oud ondernemer.....inmiddels pensioen stem ik rechts Na het bedrog van aartsleugenaar Rutte richting Rita Verdonk ben ik FVD gaan stemmen. Kommende verkiezingen gaan er minimaal 10 stemmen binnen mijn familie naar FVD . De partij vóór Nederland en de Nederlanders
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Gewoon gekkies. "Uiterst" rechts wordt constant doodgegooid met termen als racist, fascist, extremist, populist. Klinkt niet bepaald als normalisering....
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Ken er anders genoeg met een universitaire opleiding die PVV stemmen.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Het zou zomaar kunnen dat die groep kiezers, die dagelijks geconfronteerd wordt met de gevolgen van immigratie en het daardoor uiteenvallen van de sociale cohesie in hun leefomgeving, zich door de linkse partijen ernstig in de steek gelaten voelen. Ter linkerzijde is er geen
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Door het PVV electoraat weg te zetten als dom en xenofoob hoeft er geen inhoudelijke discussie op argumenten gevoerd te worden. Dat leidt tot intellectuele luiheid en verklaart de enorme ideeënarmoede op links. Dat fenomeen is ook zichtbaar binnen academia, instituties, onderwijs
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Hoogopgeleid en FvD
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Ik ben hoogopgeleid en maak mij echt zorgen over de richting waar NL naar toe gaat. Het veranderende straatbeeld, parallele samenlevingen etc. Dus PVV.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Niet alle pvv stemmers zijn dom of uit volkswijken. Of niet gestudeerde mensen Dat kan ik je vertellen. Omdat ik dat gewoon weet en ik ben geen pvv kiezer.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Gevestigde partijen leveren niet: toeslagen affaire, hoge energie prijzen, te weinig huizen gebouwd, te veel asiel instroom, stiktof fake probleem, rechterlijke overreach, NGO netwerk corruptie, bestuurders kunnen niet ter verantwoording worden geroepen.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Linkse elite wat een beetje geld heeft zal 9/10 meteen verhuizen naar “blanke” wijken. Dan weet je dat ze zelf niet geloven wat ze zelf prediken.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn je ziet hier werknemers, werkgevers, zelfstandigen, van alle niveaus op de pvv stemmen. ze zijn het zat
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Met verzinsels een “waarheid” maken. Het is een gave van @mrooduijn De #Realiteit, nl. dat burgers zelf nog kunnen nadenken en prima conclusies trekken mbt het linkse wanbeleid van de afgelopen decennia, die telt niet.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Kortom: ze willen niet luisteren.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Het woord 'Normaliseren' hierin geeft aan dat de politieke barometer de afgelopen decennia te ver is afgeweken van een moreel ethische gewenste midden koers voor Nederland. De onwenselijk koers startte in 2000 (Verdrag van Nice), De EU globalisering.
@RosalieBroeck Waarom maak je je zorgen? Een nieuwe wind door Den Haag zal veel oplossen. De zittende incestueuze corrupte kliek van d66, vvd, pvda/gl, pvdd gaat dat niet voor elkaar krijgen. Ze gaan immers op de oude voet door.en duwen Nederland steeds verder de afgrond in.
@RosalieBroeck @Ruud_Koop_mans @Nieuwsuur @mrooduijn Achterban @D66 @VVD @cdavandaag @christenunie @PvdA @groenlinks een draadje en reden om 180 graden v koers te wijzigen, willen we de #soros #WEFMaffia #ColorRevolution #COUP op Nederland tegen houden. Jullie politici zijn onderdeel vd 1% ALLERIJKSTEN Oligarchy #stemfvd #VoteRight
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn En Nieman wil zojuist van BONTEbal horen dat transgenderkinderen, KINDEREN, hun "vaststaande" verkeerde lichaam moeten kunnen uitdragen en uitdossen, sterker nog: dat MOET men normaal vinden op scholen voor pubers. Echt ziek, deze facilitering van kindermisbruik door WNL en CDA.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Lees nu eens De mensen die pvv stemmen Daarom stemmen ze pvv https://archive.ph/38ljS
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Een hele goede analyse. Voor links is het makkelijker om ons PVV stemmers als dom af te schilderen. Dat maakt het makkelijker het eigen morele gelijk te handhaven. Hun eigen wereldbeeld is belangrijker dan de praktijk van alledag.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Ik denk als Timmermans in het torentje gaat zitten er bij de volgende verkiezingen een gigantische winst voor rechts in het verschiet ligt.
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Het gaat zo geniepig bij dit soort types. Continue proberen ze een frame te maken die een relatie heeft met totalitaire regimes uit de vorige eeuw. Zo maken ze bijvoorbeeld van een ‘daadkrachtige leider’ een ‘sterke leider’ omdat dat bepaalde gevoelens op wekt…
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn Inderdaad. En dat zou wel eens kunnen eindigen in een Lodewijk 16. De politici van nu zitten in net zo'n stolp en worden gedreven door anst voor iets wat misschien zou kunnen gebeuren. Self fulfilling prophecy. https://youtu.be/2IPjbAS58aE?t...
@RosalieBroeck @Nieuwsuur @mrooduijn De verandering gaat komen als realistische partijen als #PVV, #BBB, #FvD gaan regeren. De corrupte extreemlinks/rechtse kliek die Nederland in decennia naar de tering heeft geholpen moet weg. #hesterbais #zuidas #belastingontduiking #kaaimaneilanden #armoede #bezos #verpleeghuis