D66 krijgt niet de restzetel en dus komt de voor de hand liggende kabinetsvariant met CDA, VVD en JA21 net te kort met 75 zetels. Sommigen spinnen dat het met 75 ook best kan, wat zo is, maar dat betekent in praktijk dat je een minderheidskabinet bent.
@noorlanderarjan CU erbij. Heeft D66 ervaring mee, dus waarom niet?
@noorlanderarjan Zijn maar 3 opties: -minderheid D66, VVD, CDA -D66, VVD, CDA, JA21 (en BBB/CU?) -nieuwe verkiezingen
@noorlanderarjan Dit zou wel als enige optie recht doen aan de uitslag: drie winnaars en een partij die stabiel is gebleven. Met BBB of CU erbij heb je dan een meerderheid
@noorlanderarjan @BoerBurgerB erbij en klaar! Genoeg betrouwbare ervaren bestuurders aan die kant.
@noorlanderarjan Hahah, geweldig nieuws! Laat dat middenkabinet maar komen. Breed draagvlak met 86 zetels. Voor ieder wat Wils!
@noorlanderarjan BBB erbij? Mona Keijzer met ministeriele ervaring….
@noorlanderarjan Midden-breed levert 86, over rechts 75. Wat nou als iedereen dan echt zijn verantwoording pakt, want de gemene deler is een stabiel kabinet, van 95 zetels. De meerderheid kan dan altijd gezocht worden op eigen terreinen en dan weglopen levert geen crisis op.
@noorlanderarjan Er kan ook gekozen worden voor een nationaal kabinet met D66, CDA,VVD, GL/PVDA en JA21. Logisch dat VVD en ik denk ook het CDA de rechtervleugel willen bedienen. Tekortkoming van D66 al ze dat niet zien.
@noorlanderarjan Hoezo 'voor de hand liggend' ?? JA21 heeft allesbehalve de voorkeur van Jetten, en terecht, want JA21 is minstens zo extreemrechts als PVV, maar dan met een stropdas.
@noorlanderarjan Minderheidskabinet zeker, maar noem maar eens een voorstel en één van de andere partijen is voor. Bovendien: D66, VVD, CDA, JA21 is het meest logische. D66 is geen wappie-partij waar geen land mee te bezeilen is. JA21 is geen wappie-partij die 'asielnoodrecht' nodig heeft.
@noorlanderarjan Genoeg kleintjes om mee koffie te drinken toch? Geen problemen zoeken die er niet zijn, het kan wél zei Jetten😉
@noorlanderarjan Ik begrijp het niet d NOS blijft maar schermen met die 75. Er zijn toch nog genoeg partijen waarmee je centrum rechts kan. BBB, CU, ?
@noorlanderarjan Een minderheidskabinet wordt steeds logischer in een versnipperd landschap. Zie Scandinavië. Maar als je kiest voor n stabiel minderheidskabinet is t juist minder logisch om JA21 erbij te halen…
@noorlanderarjan Er is maar één ding voor de hand liggend. D66 en CDA vormen de kern. Ze kunnen een accent leggen naar links of rechts, en dat kan in een meerderheid of minderheid. Dat laatste zou nog wel eens heel effectief kunnen zijn ook.
@noorlanderarjan Hoezo voor de hand liggend? Jettens voorkeur is toch juist de andere variant?
@noorlanderarjan Ik ben bang dat de CU wel zal aanschuiven als een slappe, ruggengraatloze zichzelf christelijk noemende partij…….Wanneer een Christen met D666 op pad gaat……
@noorlanderarjan Onzin, met bijvoorbeeld BBB erbij met Mona als minister voor wonen kom je aan een ruime meerderheid. Ook support van SGP enz. Geen probleem. Gewoon doen.
@noorlanderarjan Het zou een stabiel kabinet kunnen zijn. 75 of 76 zetels maakt in de praktijk geen verschil. Een kabinet met GL is per definitie instabiel. Want VVD zou haar belofte meteen breken, en er zijn nou eenmaal 91 zetels op rechts. Als je wil investeren in vertrouwen in de politiek dan
@noorlanderarjan Met gedoogsteun van de SGP behalve voor medisch ethische zaken geeft een mooie meerderheid van 78.
@noorlanderarjan Maar met zo'n combinatie ben je er nog lang niet in de EK, daar moet dan op zijn minst nog BBB bij, maar dat ligt dan weer moeilijk bij Jetten.
@noorlanderarjan Formeel wel. Maar ik denk dat er voor de meeste voorstellen makkelijk een meerderheid is te halen. En anders bbb erbij. Die hebben nog veel zetels in de eerste kamer.
@noorlanderarjan 75 is feitelijk geen minderheidskabinet de oppositie heeft immers ook geen meerderheid. Maar beter zou zijn om BBB hierbij te betrekken en met hun een deeltje te sluiten zodat je in de eerste kamer ook een meerderheid hebt, 40 zetels.
@noorlanderarjan Dan is een minderheidskabinet zonder JA21 ook een redelijk alternatief. En dan meerderheden zoeken (wisselend) over links en rechts, afhankelijk van het onderwerp.
@noorlanderarjan CDA, VVD, D66 en een partij met een paar zeteltjes om de coalitie bij elkaar te krijgen. Wanneer hebben we dat eerder gezien...
@noorlanderarjan D66/GL-PvdA/CDA/CU/DENK/SP/PvdD/VOLT: een linkse meerderheid
@noorlanderarjan Of je ontwikkelt gewoon keigoede plannen waar niemand om heen kan en met wisselende meerderheden.
@noorlanderarjan De SGP staat vast klaar om een dealtje te maken. Hoe zit het eigenlijk in de Eerste Kamer? Hebben ze daar in deze combinatie een meerderheid?
@noorlanderarjan Wat vreemd is, want als de andere helft niet de meerderheid heeft, hoe kun je dan een minderheid hebben?
@noorlanderarjan D 66 moet erbij blijven niet met JA 21 te willen regeren.
@noorlanderarjan Veel handiger is het om ook de BBB er bij te betrekken, dan verzeker je je ook voor een meerderheid 1ste Kamer.
@noorlanderarjan Waarom niet gewoon regeren met een wisselende meerderheid in het parlement? Nederland is vastgeroest in bepaalde processen. Focus op resultaat in plaats van het proces.
@noorlanderarjan Denk dus dat D66 stiekem daarom erg blij is die restzetel niet te krijgen. Geeft veel meer leverage tov de VVD.
@noorlanderarjan Bbb er bij geeft ook een meerderheid in de 1e kamer
@noorlanderarjan Met CU of BBB erbij heb je een vijf partijen coalitie, net als in jouw droom coalitie
@noorlanderarjan Nee hoor, want met de pvv en bbb zal vast op de juiste onderwerpen willen meewerken. Op andere vlakken wil GL/GL vast meewerken.
@noorlanderarjan ...en dat PVV/@GeertWildersPVV de kaart van -in zetels- even grote partijen zal trekken met 'Weedu waarom zouden wij geen premier leveren?' en die tot vervelens toe uitmelken.

