Mä olen sitä mieltä, että julkisella sektorilla työskentelevillä pitäisi olla oikeus enintään yhteen etätyöpäivään viikossa. Eikä etätyöpäivä saisi olla maanantai tai perjantai.
@OttoMeri Miksi?
@PasiRajala Veronmaksajien tehtävä ei ole rahoittaa ”etätyöksi” naamioitua köllöttelemistä.
@OttoMeri Mun mielestä ei pitäis olla julkisella sektorilla työskenteleviä!
@OttoMeri Kerron salaisuuden: työnteon kannalta etätyöt ovat ehdottomasti tehokkaampia kuin läsnätyöt.
@OttoMeri Miten julkisen sektorin työ poikkeaa yksityisen sektorin työstä?
@OttoMeri Onko sinulla mitään käsitystä, paljonko työtilat maksavat? Etätyöllä voidaan helposti säästää 30-50% tilakustannuksista.
@OttoMeri Mä olen sitä mieltä, että etätyöoikeuteen ja -määrään pitäisi vaikuttaa työtehtävän luonne ja sen tavoitteet. Koko työyhteisön/työpaikan hyvinvointi ja tuloksellisuus voisivat myös vaikuttaa asiaan. Jako julkiseen ja yksityiseen sektoriin tässä kohtaa ei ole tarkoituksenmukaista
@OttoMeri Miksi yhteen? Eikö perustellusta syystä esimiehen luvalla olisi parempi? Etäpäiviä pitäisi kertyä keskimäärin alle yksi per viikko
@OttoMeri Herää kysymys tietoturvasta jos 8000 kelan duunaria pääsee kodeistaan yksityisyyden suojan alaisiin tietoihimme.
@OttoMeri Poliisit, sairaanhoitajat, palomiehet...etätöissä?
@OttoMeri Nonni, nyt ei mennyt ihan niin kuin siellä kuuluissa strömsössä, voidaan jatkaa yksityisesti, ettei leimahda suotta Otto.
@OttoMeri Haluat julkiselle puolelle lisää kuluja, kun pitää hommata toimitiloja, siivouspalvelua, kahvikonetta ja muuta? Sähkökin on ilmaista ja tulee töpselistä?
@OttoMeri Voi kyllä kysyä miksi etätyötä on olemassa ollenkaan. Korona sotkí työmarkkinat. Kun korona loppui moni koki että etätyö on saavutettu etu. On ollut helkkarin vaikea palata normaaliin. Työsopimuslain mukaan työnantajalla on direktio oikeus ja päättää missä työtä tehdään.
@OttoMeri Tutkimusten mukaan etätyö ei ole yritykselle tehokkaampaa kuin toimistotyö: 1️⃣ Gibbs et al. 2023 (JPE Micro): tuottavuus ↓ 8–19 % 2️⃣ Yang et al. 2022 (Nature HB): yhteistyö ja innovointi heikkenee 3️⃣ Bloom et al. 2024 (Nature): ei parempaa suorituskykyä edes hybridinä
@OttoMeri Missä muuten esim. palomiehet, sairaanhoitajat ja vaikka poliisit voivat tehdä kenttätyötä etänä? Kiinnostaa, laita linkki jos löytyy.
@OttoMeri Niin no, eikö olennaista ole se, että työ tulee tehdyksi, ei se missä se tehdään? Aika matalmielistä ja vanhanaikaista ajattelua pakkoraahata se työntekijä johonkin lokaatioon väkisin jollei se ole työn kannalta perusteltua. Ja nykyajassa harvoin on, aikakaan toimisto-tietotyössä
@OttoMeri Oikein! Jotenkinhan julkisella sektorilla työskenteleviä on rangaistava ihan periaatteesta! Ja onhan ihan itsestään selvää etteivät muut kuin julkisella sektorilla työskentelevät naamioi köllöttelyään etätyöksi!
@OttoMeri Julkisella yleensä vai onko jokin tietty sektori mielessä. Puhutaan laajasta kokonaisuudesta, jossa seinät ovat iso kustannuserä veronmaksajille.
@OttoMeri Näin sitä kokoomuspoliitikko taas kasvattaa ihmisten välistä luottamusta Suomessa 🤢 Perusoletushan näyttää olevan, että julkisen puolen työntekijät ovat loisia. Pistetään muistiin.
@OttoMeri Mun mielestä palkka pitäis puolittaa ja työpäivää pidentää parilla tunnilla. Ja viikonloput myös työpäiviksi.
@OttoMeri Miksi? Tehostetaan työn mittaamista niin työn tulos on sama kuin paikan päällä ja työntekijät viihtyvät. Myöskin toimitiloja voi pienentää kun kaikki eivät ole paikalla
@OttoMeri Te boomerit olette kyllä suloisia. Kunhan vain toimistolla istuu niin kyllä se on sitä työn tekemistä se niin. Ja vähintään hiihtämällä sinne toimistolle niiku minäkin menin mettähommiin. Nii. 😂
@OttoMeri Mä olen sitä mieltä, että julkisen sektorin töissä pitäisi olla tulosvastuu.
@OttoMeri Mutta et ole kiinnostunut yksityisestä sektorista?
@OttoMeri No, jos on sitä mieltä, että julkisen sektorin työntekijät ovat lähtökohtaisesti laiskempia loisia, niin kai tätäkin mieltä voi olla. Mä en näin ajattele, vaikka yksityisellä puolella olenkin ja lähipäivien ystävä olenkin.
@OttoMeri Etätyö ei sovi tehtäviin, joissa työpanosta ei voi monitoroida. Julkisella on paljon desk-työtä, valvontaa, järjestelmien hallintaa, projekti- jopa asiantuntija työtä, jonka tulos on monitoroitavissa, tekipä sen missä tahansa. Hoito-, poliisi-, pelastus-, pv-, ym. ei voi.
@OttoMeri Osa työpaikoista on etätyöpainotteisia. Lopettaisitko siis ne?
@OttoMeri Yksi etätyöpäivä viikossa julkiselle sektorille olisi hieno avaus. Esitän myös että työttömillä olisi oikeus vähintään yhteen lähityöpäivään viikossa, tuo edellinen kun tekisi hyvin tilaa työpaikoille!
@OttoMeri Nyt on vähän heikosti perusteltu ajatus. Itse pidän toimistolla käynnistä, mutta yhtä tehokkaita ovat kotona työskentelevät. Yksityisellä onneksi tulokset ohjaavat eikä aatteet, niin voidaan valita noista elämäntilanteeseen ja työtehtäviin sopivampi.
@OttoMeri Ei taida valitettavasti edes enää onnistua, kun ei ole kaikille enää toimistopaikkoja riittävästi.
@OttoMeri Minä tekisin päinvastoin ettei työnantajan tarvitse pitää yllä toimistotilaa ja siihen liittyviä kustannuksia. Säästää myös työntekijän aikaa kun ei tarvitse siirtyä työpaikalle. Käytännössä myös isompi työntekijäpooli mistä valita kun ei sidottu missä ihminen asuu 1/2
@OttoMeri Hyvä aloite. Etätyötä on tutkittu paljon ja tutkimukset ovat havainneet, että jos etätyötä tehdään yli puolet viikosta työnteko kärsii. 1-2 päivää etätyötä viikossa on siis optimi.
