Published: November 5, 2025
33
66
299

Zaak OM vs. Roos: Thread ๐Ÿงต๐Ÿ‘‡

De zaak is van start, de OvJ vertelt dat het proces draait om de video "schiet ze van dat eiland af". Er is erg veel pers aanwezig in de kleine zaal, met meerdere draaiende camera's.

Er staat een agent in de rechtzaal die streng toekijkt op het publiek; het is echt niet de bedoeling dat mensen zelf aan de haal gaan met opnames. Een persoon in het publiek wordt streng aangesproken op telefoongebruik.

Jan zit met zijn advocaat tegenover drie vrouwen, links de OvJ, in het midden een rechter met kort haar van middelbare leeftijd, en op rechts een jonge vrouwelijke griffier.

Rechter: "Kunnen alle 300.000 subscribers de extra's dan bekijken?" Jan: *lacht haar uit* "Was dat maar zo, dan was ik hier in een ferrari aan komen rijden!"

De rechter leest voor: "Verenigt u met fakkels en hooivorken om die mensen van het eiland af te werken, [...] vooral die buitenlander [...] oprotten!" En vraagt aan Jan wat "daar de grap aan is". Jan: Fakkels en hooivorken deden ze in de middeleeuwen => "hyperbool"

Jan: Mijn uitspraken bij RoddelPraat zijn uberhaupt niet serieus te nemen, want dat is een satirisch programma. Als ik dit op Twitter gezegd zou hebben gezegd, dan was het anders geweest, maar bij RoddelPraat sta ik op een podium.

Jan: Peter Pannekoek deed precies hetzelfde op televisie, en daar struikelt niemand over. Die had het tijdens een uitzending ook over "opjagen" "Peter Pannenkoek is niet van zijn bed gelicht, en ook niet in de cel gezet. Ik wel."

Jan: Na aanleiding van mijn arrestatie is mijn websitebouwer opgestapt.

Jan legt uit waarom RoddelPraat satirisch is. De rechter: "uhu, uhu, mhm," en vervolgt vervolgens, zonder antwoord of erkenning op Jan's antwoord, het oplezen van Jan's teksten, die uit de mond van die vrouw redelijk heftig klinken.

Jan: "De heer Parsa van PowNed heeft mij schriftelijk laten weten dat hij geen slachtoffer is" "Het slachtoffer van het OM is geen slachtoffer, en wil graag zelfs aanschuiven in de show" "De heer Parsa snapt dat het een humoristisch programma is"

Jan: "De zaak is op eigen initiatief van het OM gestart. Ik ben van mijn bed gelicht met minderjarige kinderen in huis. Naar het bureau vervoerd met drie verschillende auto's. Ik mocht niet bellen met mijn vriendin, dus niemand was op dat moment bij mijn minderjarige kinderen."

Jan verteld dat hij aan de agent heeft gevraagd of hij zijn partner mocht bellen omdat zijn minderjarige dochter nog alleen thuis was. De agent heeft met het OM gebeld, en die besloot dat "meneer Roos helemaal niemand" mocht bellen. Jan snapt niet waarom.

Jan beschrijft de schade: - Kinderen werden bevraagd op school - Sportmaatje wilde niet "met een crimineel" sporten - Ouders van Jan hebben gezegd "dat ze zich kapotschamen voor hem" - Adverteerder is vertrokken bij RP - De websitebouwer van RP is ook vertrokken

Rechter leest voor: "Schop ze inelkaar!" "Ik ben serieus!" "Schop ze inelkaar!" "Ik ben serieus!" self-snitching? Jan legt uit: Het is satire. Ik meen het niet serieus. Het punt dat ik serieus vind: ik vind het vreemd dat die omroep naar Sunneklaas gaat, ze verstoren het feest.

Jan vertelt dat hij tegen geweld is Rechter: Dus het is wรฉl serieus [bedoeld], want u stoort zich aan PowNews? Jan: Nee, ik geloof niet in geweld en ik ken Parsa persoonlijk Rechter: Kunnen mensen het niet serieus nemen? Is dat geen gevaar? Jan: Nee.

Rechter: En wat als mensen er voor de eerste keer naar kijken, en het wรฉl serieus nemen? Jan: Dan heb je het hele programma gezien en snap je dat het niet serieus is Rechter: Okรฉ, dus u gaat er van uit dat mensen verstandig genoeg zijn om dat te begrijpen Jan: bevestigd [1/2]

Jan: De NOS kijk je voor nieuwsgaring, ons kijk je voor flagrante nonsense, dus iemand die het ziet die denkt: "dat doet Jan wel vaker!" Rechter[valt in de rede]: Giel Beelen die snapte ook niet waarom jij het over AZC's had in de uitzending! Jullie zijn er toch voor de roddels?

De rechter: "Ik heb twee afleveringen gezien, dus ik heb wel een beetje een beeld [van wat u doet]" Jan: "Ik hoop dat u genoten heeft!" Mevrouw de rechter ziet eruit alsof ze net een hap van een citroen genomen heeft.

De rechter leest weer voor: En pakken! Steek dat zomerhuisje waar ze in zitten in de fik! Met 28 liter benzine tank! Met een foto met Parsa in de fik op de achtergrond Rechter: Dat is ook satirisch? Jan: Ja, mensen lopen over het algemeen niet met 28 liter benzine over straat.

De rechter verteld dat Dennis gezegd heeft dat Jan tot 8x aan toe aan het oproepen was tot geweld. Jan heeft dat (grappend) in de uitzending bevestigd met: "ZEKER!"

De rechter vraagt aan Jan waarom hij zichzelf woordkunstenaar noemt. Jan verteld dat Akwasi weggekomen is met een oproep tot geweld tegen mensen verkleed als zwarte piet, en dat dat een grapje is dat Jan dan ook dat soort oproepen mag doen onder die titel

Rechter: U noemt in uw uitzendingen Dominique Weesie een "schijtlul" De zaal breekt uit in een soort gegniffel

@OmeBender Als we nu massaal de uitspraken van Jan herhalen richting jan, worden we dan allemaal van ons bed gelicht? Jan zal er niet mee zitten en dat als ultieme satire zien. Ik durf niet, ik heb 4 minderjarige kinderen thuis slapen.

@OmeBender Vraag? Is Klomp er ook?

@OmeBender Wilde Hans Teeuwen toenmalig koningin Beatrix niet in haar reet neuken? Soort verkrachten? Is daar door het OM een zaak van gemaakt? Gaan we alle cabaretiers nu doorlichten? Schimmelpennik die Wierd Duk uitmaakt voor FASCIST? Is smaad!!! 3 rechters!!!!!!!

@OmeBender Goed bezig Bender!

@OmeBender Thx @OmeBender ๐Ÿ‘

@OmeBender Jan Roos is een debiel en zal vast ontoerekeningsvatbaar verklaard worden door de rechter. Ergo: vrijspraak.

@OmeBender Thanks Bender!

@OmeBender Goed van Bender!

@OmeBender mooi dat je live verslag doet!!

@OmeBender Het eeuwige slachtoffer meneer Roos

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/33