Published: November 6, 2025
458
158
972

Het pleidooi van @lexhoogduin is precies dat van de VVD. De overheid daadwerkelijk verkleinen. Minder uitgeven. Kritisch kijken wat de kerntaken moeten zijn die mensen ondersteunen in plaats van in de weg zitten. Als Argentinië het kan, kan Nederland het ook. Laten we de koppen

Image in tweet by Dilan Yesilgöz - Zegerius

@DilanYesilgoz @lexhoogduin @grok hoeveel ambtenaren zijn er bijgekomen in de afgelopen 15 jaar onder leiding van de vvd?

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Onder de VVD: Het aantal rijksambtenaren is sinds 2010 gestegen, met een sterke groei tussen 2018 en 2022 van ongeveer 25.000 fte, wat neerkomt op een toename van 22%. In 2024, toen Yesilgöz de VVD leidde, was de stijging 6,2%, bovenop die eerdere groei.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Kan Argentinië het? Ik herinner me het infuus van 40 miljard. Misschien dat de US ook zo genereus is voor Nederland.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin "Kijk naar Argentinië" Ja, gidsland Argentinië als het op economisch beleid aankomt. Wtf is er aan de hand met de VVD?

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Het is vreemd om Argentinië met Nederland te vergelijken: Argentinië kampt met torenhoge inflatie, schulden en corruptie, Nederland heeft een stabiele economie en sterke instituties. Een “kleinere overheid” daar betekent overleven, hier is het een politieke keuze.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Kom op zeg, Argentinië heeft voor het eerst in 14 jaar een sluitende begroting, dan ga je dat toch niet als voorbeeld nemen. Totaal andere economie. En er ligt al een taakstelling, doen alsof je daar nog wat bovenop kan doen is stuitend. Ga snoeien in politieke ambities..

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Goed idee, maar nu de uitvoering nog. Niet de kaasschaaf methode, maar hele afdelingen wegsnijden. Niet laten voorbereiden door ambtenaren, maar door een werkgroep van bv leden van partijen met een bedrijfsleven achtergrond

@DilanYesilgoz @fmeeus1 @lexhoogduin Goed plan. Wel ben ik benieuwd hoe u het toeslagen schandaal gaat oplossen met minder mensen.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Dit staat niet in jullie verkiezingsprogramma. Jullie maken geen doortastende keuzes, het is alleen maar woorden en gerommel in de marge.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Ik zou toch echt het werk van Acemoglu lezen. Argentinië zat niet in de narrow corridor. Dan kan de kettingzaag mogelijk geen kwaad . Wij (nog) wel. Gaat om verbeteren van onze instituties. Kettingzaag kan ons uit de narrow corridor duwen.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Hoezo minder uitgeven? Alsof de uitkeringen die aan al die dan werkloze ambtenaren moeten worden verstrekt, geen geld kosten.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Nederland is rijk en sterk geworden met de POLDER CULTUUR. Dat even onder bus willen gooien is politiek hooliganisme. Zeer on Nederlands dit.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Als de overheid volgens u kleiner moet worden, mevrouw Yesilgöz, dan zou het logisch zijn als dat ook geldt voor uw salaris. Voorbeeldgedrag begint bovenaan.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Minder ambtenaren is pas mogelijk als er ook minder regels komen. Nu houden duizenden ambtenaren zich bezig met het afvinken maar de politiek doet daar niets mee. Haal eerst de stofkam door alle regels. Kijk of dit ook mogelijk is om af te slanken.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Begin met sterk vereenvoudigen van belastingen en toeslagen systeem. Basisinkomen klinkt links, maar daarmee kan je bizar veel ambtenaren overbodig maken. Hele uitvoeringsorganisaties kunnen opgedoekt worden en ministerie SOZA en Belastingdienst fors verkleind.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Argentina is Milei is Trump. Dunne schil van puissant rijken om bittere armoe en schulden. Het duurt even voor je het ziet en IMP je redt.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Mooi Dilan, indien dit jouw ferme conclusie is dan kunnen we starten met de fusie van de @VVD met @StemLP en de Roadmap maken hoe we van het polder corporatisme terug kunnen keren naar een liberale democratie gebaseerd op individuele rechten, contractvrijheid, vrijwillige

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Mevrouw Yesilgötz, iedereen wil een kleine overheid. Maar er is nog nooit iemand geweest, nog econoom, die exact kan aangeven waarin de overheid klein moet zijn. Zoveel terreinen. Er is ook geen eenduidig samenspel in wat de overheid aan taken moet afstoten. Vrije markt is 💀

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Nog een punt; we hebben een tekort aan werknemers in het bedrijfsleven. Maak dan de overheid kleiner waardoor het tekort kan afnemen op de arbeidsmarkt. Twee vliegen in 1 klap.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Een land dat al tien keer failliet is gegaan, gebruiken als voorbeeld, als je snel van rijkdom naar armoede wil afglijden. Kijk liever naar Zwitserland — dáár laten ze zien hoe je met een kleine, efficiënte overheid runt en rijk blijft.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Nou, in uw programma staan geen concrete maatregelen ten deze alleen wat vage wensspreuken. Sterker nog, u bepleit niet eens verlaging van belastingen en gaat er kennelijk van uit dat de overheid in omvang tenminste gelijk zal blijven

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Economisch inelkaar gestort en de VS heeft net 40 miljard steun toegekend... Een plan waar alleen een partij zo destructief als de VVD achter kan staan

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Maar, de VVD heeft zelf de overheid laten groeien... helpt geen kettingzaag tegen, alleen goed beleid. En dat was er dus niet onder de VVD.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Ja want in Argentinië gaat het zo goed!

@DilanYesilgoz @lexhoogduin VVD heeft in geen 20 jaar ook maar enige poging gedaan de overheid te verkleinen...

@DilanYesilgoz @lexhoogduin De waarheid is natuurlijk ook gewoon dat de VVD dit al 20+ jaar roept, maar de overheid steeds blijft groeien.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Hi Dilan, kan je uitleggen waarom de overheid onder Rutte bijna verdubbeld is ?

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Meer dan 40% van de Argentijnen leeft onder de armoedegrens. Ik zou een ander voorbeeld voor Nederland zoeken, mevrouw Yesilgoz.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin De hoeveelheid ambtenaren is bijvoorbeeld onder Rutte explosief gestegen....

Image in tweet by Dilan Yesilgöz - Zegerius

@DilanYesilgoz @lexhoogduin De vraag is wat dan de "kerntaken" zijn. Gezondheidszorg? Ligt nu bij de markt. OV? Ligt nu bij de markt. Wonen? Ligt grotendeels bij de markt. Maar mee eens dat het allemaal wat minder kan. Betekend hopelijk ook minder regeltjes.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Welk tijdsbestek willen jullie hiervoor uittrekken @DilanYesilgoz m.a.w. wanneer kan Nederland de eerste resultaten zien van dit goede voornemen?

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Erkent meneer de makt econoom ook dat sinds daar deze regering zit de verschillen tussen arm en rijk GROTER worden!?, ja de economie groeit, maar dat gaat dus ten koste van de armsten daar!

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Waarom heeft u dat de laatste 15 jaar niet gedaan? Was dat niet genoeg?

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Nederland kan zeker winst halen uit minder bureaucratie en beter prioriteren van kerntaken. De uitdaging zit niet zozeer in het idee van minder overheid, maar in het uitvoeren ervan zonder publieke voorzieningen te verzwakken of maatschappelijke ongelijkheid te vergroten.

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Heel goed, breek met het VVD beleid van uw voorganger Mark Rutte en zet in op een heldere nieuwe koers voor de VVD. De kiezer zal u belonen hiervoor

@DilanYesilgoz @lexhoogduin Overheid efficiënter, minder betuttelend en eventueel zelfs kleiner maken OK! Maar ga alsjeblieft niet zitten fearmongoren over een te grote staatsschuld en dat soort onzin. Overigens ligt Argentinië alweer aan het infuus van de VS en het IMF dus die zou ik nu niet meteen als

Share this thread

Read on Twitter

View original thread

Navigate thread

1/37